Kastrering hannkatt

Ved kastrering av hannkatt fjernes kjønnskjertlene (testiklene), noe som fjerner kattens kjønnsdrift og evne til å reprodusere seg. Dette gjøres ved at testiklene fjernes gjennom et snitt i huden over testiklene. Det oppstår sjelden komplikasjoner ved dette inngrepet, og snittet i huden står som regel åpent. Operasjonen blir gjort under generell narkose som katten får i form av en sprøyte. Hannkattene får også en dose smertestillende.

Etter operasjonen er det viktig å passe på at katten ikke slikker på såret de første dagene, fordi slikking vil kunne øke risikoen for infeksjon.

Det er viktig at dere tar kontakt dersom dere ser hevelse eller væsking rundt såret.

Katten bør holdes inne i en ukes tid slik at såret i huden får gro skikkelig.

Kastrerte katter får som regel redusert stoffskifte, og vil dermed lettere kunne legge på seg. Derfor bør man være oppmerksom på overvekt. Kastrerte katter er også mer utsatt for urinstein, og bør derfor ha fôr med lavt saltinnhold. Spør oss gjerne om råd om fôring av kastrerte katter.

Positive ting med kastrering:

- Vil som regel føre til at katten beveger seg i et mindre område enn en intakt hannkatt.

- Vil som regel redusere problemer med markering og slåssing mellom hannkatter.

- Er et viktig tiltak for å kontrollere kattebestanden i Norge. Problemet med hjemløse katter øker stadig.

Sterilisering hunnkatt

Inngrepet omtales ofte som sterilisering for å skille mellom hannkatt og hunnkatt.

Under operasjonen legges vi et snitt inn i buken, der vi fjerner eggstokkene og setter clips på livmoren. Operasjonen blir gjort under generell narkose som katten får i en sprøyte. Operasjonssåret i buken lukkes med sting som er selvoppløsende.

I tillegg til en dose smertestillende som katten får på klinikken, får dere også med smertestillende til noen dager etter operasjonen.

For å forhindre slikking på såret, får også alle hunnkattene på seg en body som dekker operasjonssåret. Det er viktig at bodyen tas av med jevne mellomrom for å sjekke at operasjonssåret ikke er hovent eller væsker. Det er ikke uvanlig at noen katter reagerer på suturmaterialet det sys med og får en hevelse langs hele operasjonssåret. Det er likevel greit at dere tar kontakt hvis dere ser hevelse, rødme eller væsking.

Fordi katten har et operasjonssår i et område med mye strekk, anbefaler vi at katten holdes inne i ca ti dager for å begrense bevegelse. På den måten kan såret få gro skikkelig.

Positive ting med sterilisering av hunnkatt:

- Reduserer risiko for jursvulster.

- Reduserer risiko for livmorbetennelse.

- Er et viktig for å kontrollere kattebestanden i Norge. Problemet med hjemløse katter øker stadig.

- Er i det lange løp billigere enn bruk av p-piller til katt.

Info

Vi har en pakkepris på kastrering/sterilisering med chip og vaksine. ID-merking foregår ved at vi setter en chip i nakken på katten. Siden denne ikke kan sees eller kjennes, tatoverer vi ID i øret, slik at katten er synlig merket. Tatoveringen tas kun når katten er i narkose, det kan derfor være lurt å ta chip samtidig som den blir kastrert.

​

Vi foretrekker at katten leveres på klinikken mellom kl 08.00- 10.00. Du kan da hente igjen når det passer for deg etter kl 12.00 og fram til kl 16.00

Det er også mulig å avtale en fast tid, slik at du kan vente på Ål under operasjonen. Du må da beregne minimum en og en halv time venting ved sterilisering og ca en time ved kastrering. Vi vil gjerne at katten skal være våken når den drar hjem.

​